1940
-
-
-
-
1941
-
-
-
-
1942
-
-
-
-
1943
-
-
-
-
1944
-
-
-
-
1945
-
-
-
-
> 1945
-
-
-
-

Japanse bezetting van Indië - 12 Aanleg Sumatraspoorlijn

mei 1944-augustus 1945

Japanse bezetting van Nederlands-Indië

De Sumatra-spoorweg moest een rail-verbinding geven tussen Noord-Sumatra (Medan) en Midden-Sumatra (Padang), nodig voor de Japanse oorlogvoering. De spoorlijn verbond Pakan Baroe (aan de noordzijde) met Moearo (aan de zuidzijde) en werd ongeveer 220 km lang. Het werk aan de spoorweg begon op 24 mei 1944, de spoorweg kwam gereed op 15-8-1945, toevallig precies de datum van de Japanse capitulatie.

 

De werkzaamheden werden eerst uitgevoerd door romusha’s. Toen het project niet voldoende snel vorderde, werden krijgsgevangenen ingezet (totaal 6600 man, waarvan 5000 in Pakan Baroe aankwamen). Er waren in totaal 14 kampen langs de spoorlijn, van waaruit het werk werd uitgevoerd. Tussen kamp 8 en 9 werd nog een zijspoor aangelegd naar een kolenmijn (kamp 14); tussen kamp 10 en 11 werd de aansluiting gemaakt tussen het noordelijke en het zuidelijke deel.

 

Tijdens de aanleg van deze spoorweg kwamen meer dan 500 krijgsgevangen Nederlandse militairen om.

 

Bronnen: Japansekrijgsgevangenkampen.nl, Eindstation Pakan Baroe 1944-1945

Personen

J.H. Soulier

Op de website van de Oorlogsgravenstichting is een foto te zien van het graf van de heer Johan Hendrik Soulier: zie http://http://www.ogs.nl ......

W. van Eck

OGS met foto grafkruis ......

B. Wijers

Op de website van de Oorlogsgravenstichting is een foto te zien van het graf. ......

H.J. Janssen

Bron: OGS foto grafkruis ......