1940
-
-
-
-
1941
-
-
-
-
1942
-
-
-
-
1943
-
-
-
-
1944
-
-
-
-
1945
-
-
-
-
> 1945
-
-
-
-

G. Japanse bezetting van Nederlands-Indië

mei 1944-augustus 1945

Willem van Eck

 

Willem van Eck is voor de oorlog werkzaam als medewerker van een handelsmaatschappij en woont met zijn vrouw te Meester Cornelis bij Batavia. Hij dient in het leger als soldaat bij de infanterie, Landstormafdeling IV en wordt op 8 maart 1942 krijgsgevangen genomen te Bandoeng.

 

Tijdens zijn krijgsgevangenschap op Java, wordt hij eerst in Kamp II te Cilacap geïnterneerd en later overgebracht naar Kamp I dat in Bandoeng was gevestigd.

 

27 juni 1944 wordt Willem vanuit Batavia met 1260 gevangenen (286 Engelsen, 123 Australiers, 8 Amerikanen en 843 Nederlanders) aan boord van een schip waarvan de naam niet bekend is, getransporteerd richting Sumatra voor inzet bij de bouw van de Sumatra spoorweg. Deze groep wordt aangeduid als Javatransport 22. 1 juli komen ze in Singapore aan waar de gevangenen werden ondergebracht in Changi-kamp. Tussen 12 juli en 27 juli werden de krijgsgevangenen in groepen van 250 man met de veerboot Queen Elizabeth 2 overgebracht naar Pakanbaroe aan de rivier de Siak (Midden-Sumatra). Hier werden ze ondergebracht in het basiskamp aan de Noordzijde van de aan te leggen spoorweg (Kamp I). Willem van Eck was, net als Hendrikus Janssen die ook in Nijmegen is geboren, bij de eerste groep die op 11 juli aankwam in Pakanbaroe.

 

5 december 1944 werd hij ziek gemeld en hij stierf 21 maart 1945 aan beri beri in de ziekenbarak van kamp I (Modderlust) bij Pakanbaroe. Hij werd begraven op het kerkhof van kamp II, 4 km van Pakanbaroe

 

Bronnen: Interneringskaart Nationaal Archief, Japansekrijgsgevangenkampen.nl en Eindstation Pakanbaroe van Henk Hovinga

 

Persoongegevens

Overlijdensgegevens

Naam:
W. van Eck
Voornamen:
Willem
Roepnaam:
Geslacht:
Man
Nationaliteit:
Nederlandse
Geloof:
-onbekend-
Beroep:
Lds Sold. Inf. KNIL
Burgerlijke staat:
-onbekend-
Adres:
Woonplaats:
-Onbekend-
 
Geboortedatum:
09-10-1899
Geboortedatum toevoeging:
Geboorteplaats:
Nijmegen
Datum:
21-03-1945
Datum toevoeging:
Leeftijd:
45 jaar

Plaats:
Pakanbaroe(Ind.)
Locatie:
Pakanbaroe
Begraafplaats:
Ereveld Leuwigajah IV-157, Cimahi
Omstandigheid:
-onbekend-
 
Categorie:
Militairen: Nederlands
Dossiernummer:
OGS

12. Aanleg Sumatraspoorlijn

De Sumatra-spoorweg moest een rail-verbinding geven tussen Noord-Sumatra (Medan) en Midden-Sumatra (Padang), nodig voor de Japanse oorlogvoering. De spoorlijn verbond Pakan Baroe (aan de noordzijde) met Moearo (aan de zuidzijde) en werd ongeveer 220 km lang. Er waren in totaal 14 kampen langs de spoorlijn, van waaruit het werk werd uitgevoerd. Tussen kamp 8 en 9 werd nog een zijspoor aangelegd naar een kolenmijn (kamp 14); tussen kamp 10 en 11 werd de aansluiting gemaakt tussen het noordelijke en het zuidelijke deel. De bouw van de spoorweg begon op 24 mei 1944, de spoorweg kwam gereed op 15-8-1945, toevallig precies de datum van de Japanse capitulatie.

 

De werkzaamheden werden eerst uitgevoerd door romusha’s. Vanaf maart 1943 werden naar schatting dertigduizend, in de meerderheid Javanen op transport gesteld met bestemming Pakanbaroe. Van hen bereikten 22.000 man de bestemming, 4.000 kwamen om aan boord van een schip dat getorpedeerd werd tussen Java en Singapore en nog eens circa 4.000 aan boord van de Junyo Maru. Tijdens de werkzaamheden tussen april 1943 en september 1945 was de tol van uitputting, ziektes voedselgebrek en de totale afwezigheid van enige medische verzorging 17.000 mensen. Slechts 5.000 van de in het totaal 30.000 Romusha’s haalden het einde van de oorlog.

 

Toen het project niet voldoende snel vorderde, werden krijgsgevangenen ingezet. Inclusief de 458 leden van Atjeh-Party die over land is gekomen, werden in het totaal 6.764 krijgsgevangen verscheept of op transport gesteld met bestemming Pakanbaroe. Tijdens het zeetransport kwamen 178 man om bij de torpedering van de Harugiki Maru (Zie voor Nijmeegse slachtoffers gebeurtenis "Japanse bezetting van Indië – 08 Transporten van krijgsgevangenen over zee")  en 1.620 gevangenen bij de ondergang van de Junyo Maru (Zie gebeurtenis "Japanse bezetting van Indië – 11 Junyo Maru getorpedeerd door Britse onderzeeër Tradewind"). In de kampen aan de spoorlijn vielen volgens de Oorlogsgravenstichting 519 Nederlandse krijgsgevangenen ten prooi aan ondervoeding, ziektes en ongevallen. Onder hen waren 4 mannen die banden met Nijmegen hadden.  

 

Bronnen: Japansekrijgsgevangenkampen.nl, Eindstation Pakan Baroe 1944-1945 geschreven door Henk Hovinga. 

De Sumatra-spoorweg moest een rail-verbinding geven tussen Noord-Sumatra (Medan) en Midden-Sumatra (Padang), nodig voor de Japanse oorlogvoering. De spoorlijn verbond Pakan Baroe (aan de noordzijde) met Moearo (aan de zuidzijde) en werd ongeveer 220 km lang. Er waren in totaal 14 kampen langs de spoorlijn, van waaruit het werk werd uitgevoerd. Tussen kamp 8 en 9 werd nog een zijspoor aangelegd naar een kolenmijn (kamp 14); tussen kamp 10 en 11 werd de aansluiting gemaakt tussen het noordelijke en het zuidelijke deel. De bouw van de spoorweg begon op 24 mei 1944, de spoorweg kwam gereed op 15-8-1945, toevallig precies de datum van de Japanse capitulatie.

 

De werkzaamheden werden eerst uitgevoerd door romusha’s. Vanaf maart 1943 werden naar schatting dertigduizend, in de meerderheid Javanen op transport gesteld met bestemming Pakanbaroe. Van hen bereikten 22.000 man de bestemming, 4.000 kwamen om aan boord van een schip dat getorpedeerd werd tussen Java en Singapore en nog eens circa 4.000 aan boord van de Junyo Maru. Tijdens de werkzaamheden tussen april 1943 en september 1945 was de tol van uitputting, ziektes voedselgebrek en de totale afwezigheid van enige medische verzorging 17.000 mensen. Slechts 5.000 van de in het totaal 30.000 Romusha’s haalden het einde van de oorlog.

 

Toen het project niet voldoende snel vorderde, werden krijgsgevangenen ingezet. Inclusief de 458 leden van Atjeh-Party die over land is gekomen, werden in het totaal 6.764 krijgsgevangen verscheept of op transport gesteld met bestemming Pakanbaroe. Tijdens het zeetransport kwamen 178 man om bij de torpedering van de Harugiki Maru (Zie voor Nijmeegse slachtoffers gebeurtenis "Japanse bezetting van Indië – 08 Transporten van krijgsgevangenen over zee")  en 1.620 gevangenen bij de ondergang van de Junyo Maru (Zie gebeurtenis "Japanse bezetting van Indië – 11 Junyo Maru getorpedeerd door Britse onderzeeër Tradewind"). In de kampen aan de spoorlijn vielen volgens de Oorlogsgravenstichting 519 Nederlandse krijgsgevangenen ten prooi aan ondervoeding, ziektes en ongevallen. Onder hen waren 4 mannen die banden met Nijmegen hadden.  

 

Bronnen: Japansekrijgsgevangenkampen.nl, Eindstation Pakan Baroe 1944-1945 geschreven door Henk Hovinga. 

Lees meer




Voor andere personen bij deze gebeurtenis kies:

12. Aanleg Sumatraspoorlijn

Meer dan een naam dankzij u. Heeft u informatie over of foto’s van personen op deze site, stuur deze dan naar ons via contact.