1940
-
-
-
-
1941
-
-
-
-
1942
-
-
-
-
1943
-
-
-
-
1944
-
-
-
-
1945
-
-
-
-
> 1945
-
-
-
-

K. Bevrijding Nijmegen

20 september 1944

Edward V. Henschler

 

      Edward V. Henschler, geboren in Blue Island (Ill.) was de zoon van Edward en Valeska Henschler. Hij werkte na zijn schooltijd als chauffeur tot hij in dienst trad. Als soldaat-eerste-klas werd hij ingedeeld bij het 307e Engineer Battalion van de 82nd Airborne Division en is met zeven andere militairen van zijn bataljon om het leven gekomen tijdens de Waaloversteek op 20 september 1944, de Waal Crossing of Waalcrossing. Hij staat vermeld op Waaloversteek-monument. Postuum werd hij onderscheiden met een Purple Heart. De begraaflokatie van Edward V. Henschler staat vermeld op de internetsite van de Amerikaanse oorlogsgravenstichting, de American Battle Monuments Commission:   http://www.abmc.gov/search/wwii_list.php  .

Literatuur :  G. Thuring en F. van den Bergh, Waaloversteek / Waalcrossing : 20 September 1944, Nijmegen, Holland,  uitgave: Bevrijdingsmuseum 1944, Groesbeek 1992;; D.Steenbergen, De Oversteek, p.65; G.Thuring, Roll of Honor, p.96

 

Persoongegevens

Overlijdensgegevens

Naam:
E.V. Henschler
Voornamen:
Edward V.
Roepnaam:
Geslacht:
Man
Nationaliteit:
Amerikaanse
Geloof:
-onbekend-
Beroep:
Amerikaans militair: Private first class, Service # 36039159, 307 Engineer Btn, 82 Airborne Division
Burgerlijke staat:
-onbekend-
Adres:
Illinois (USA)
Woonplaats:
Illinois(USA)
 
Geboortedatum:
10-03-1917
Geboortedatum toevoeging:
onbekend
Geboorteplaats:
Illinois(USA)
Datum:
20-09-1944
Datum toevoeging:
Leeftijd:
27 jaar

Plaats:
Nijmegen
Locatie:
Nijmegen, omgeving Waalbrug, bij Waaloversteek
Begraafplaats:
Margraten (Limburg), Netherlands American Cemetery, graf nr. F-4-7
Omstandigheid:
gesneuveld
 
Categorie:
Militairen: Geallieerd
Dossiernummer:

29. Waaloversteek (Waalcrossing)

Beslissend voor de bevrijding van Nijmegen en voor de doorstoot naar Arnhem was de oversteek over de Waal. Toen op 20 september 1944 na drie dagen  strijd het de Amerikaanse paratroopers niet gelukt was de spoorbrug en de verkeersbrug te veroveren besloten zij in samenspraak met de inmiddels gearriveerde Britten om te proberen aan de westkant van Nijmegen de Waal over te steken om zo tegelijk de bruggen aan de noordzijde en zuidzijde aan te vallen en te zuiveren van Duitsers. Ten koste van grote verliezen lukte het de para's om de noordoever van de Waal in wankele canvasbootjes te bereiken en deze van Duitsers te zuiveren, inclusief de landhoofden aan de noordzijde  van de spoorbrug en de verkeersbrug, tezamen met de Britten. Britse tanks slaagden er in de Duitse verdedigingslinie op de verkeersbrug te doorbreken.  Na nog enige strijd verlieten de Duitsers overhaast de stad. Nijmegen was bevrijd, maar van de doorstoot naar Arnhem kwam niets meer terecht. De Britse tanks stopten en de  Duitse linies bij Elst konden niet doorbroken worden. 

Norbert A. de Groot, Als sterren van de hemel, Nijmegen 1977; H.Bollen en H.Jansen, Het manneneiland, Zutphen 1982, p.14-21; G. Thuring e.a., Waalcrossing, Nijmegen 1992; Joost Rosendaal, Nijmegen `44, Nijmegen 2009; Dorine Steenbergen e.a.,De Oversteek. Zoektocht naar 48 Amerikaanse oorlogshelden, Nijmegen 2013; zie ook de diverse artikelen van Henny Meijer("De slag om Nijmegen" en "Deelnemerslijst Waaloversteek") met o.a. deze foto op www.noviomagus.nl . Het Waaloversteek Monument op de dijk bij Oosterhout (Waalcrossing Bridgehead) noemt de namen van 48 Amerikaanse para's die bij de Waalcrossing of bij de vorming van het bruggenhoofd aan de noordzijde van de Waal omgekomen zijn. De 49e is Norris Case die echter vermoedelijk bij de strijd om de Maasbrug bij Grave is omgekomen.

Sinds 2013 vindt dagelijks bij zonsondergang op de nieuwe Waalbrug met de naam De Oversteek, een eresaluut plaats aan de slachtoffers van deze Waaloversteek. Zie: sunset march

Beslissend voor de bevrijding van Nijmegen en voor de doorstoot naar Arnhem was de oversteek over de Waal. Toen op 20 september 1944 na drie dagen  strijd het de Amerikaanse paratroopers niet gelukt was de spoorbrug en de verkeersbrug te veroveren besloten zij in samenspraak met de inmiddels gearriveerde Britten om te proberen aan de westkant van Nijmegen de Waal over te steken om zo tegelijk de bruggen aan de noordzijde en zuidzijde aan te vallen en te zuiveren van Duitsers. Ten koste van grote verliezen lukte het de para's om de noordoever van de Waal in wankele canvasbootjes te bereiken en deze van Duitsers te zuiveren, inclusief de landhoofden aan de noordzijde  van de spoorbrug en de verkeersbrug, tezamen met de Britten. Britse tanks slaagden er in de Duitse verdedigingslinie op de verkeersbrug te doorbreken.  Na nog enige strijd verlieten de Duitsers overhaast de stad. Nijmegen was bevrijd, maar van de doorstoot naar Arnhem kwam niets meer terecht. De Britse tanks stopten en de  Duitse linies bij Elst konden niet doorbroken worden. 

Norbert A. de Groot, Als sterren van de hemel, Nijmegen 1977; H.Bollen en H.Jansen, Het manneneiland, Zutphen 1982, p.14-21; G. Thuring e.a., Waalcrossing, Nijmegen 1992; Joost Rosendaal, Nijmegen `44, Nijmegen 2009; Dorine Steenbergen e.a.,De Oversteek. Zoektocht naar 48 Amerikaanse oorlogshelden, Nijmegen 2013; zie ook de diverse artikelen van Henny Meijer("De slag om Nijmegen" en "Deelnemerslijst Waaloversteek") met o.a. deze foto op www.noviomagus.nl . Het Waaloversteek Monument op de dijk bij Oosterhout (Waalcrossing Bridgehead) noemt de namen van 48 Amerikaanse para's die bij de Waalcrossing of bij de vorming van het bruggenhoofd aan de noordzijde van de Waal omgekomen zijn. De 49e is Norris Case die echter vermoedelijk bij de strijd om de Maasbrug bij Grave is omgekomen.

Sinds 2013 vindt dagelijks bij zonsondergang op de nieuwe Waalbrug met de naam De Oversteek, een eresaluut plaats aan de slachtoffers van deze Waaloversteek. Zie: sunset march

Lees meer




Voor andere personen bij deze gebeurtenis kies:

29. Waaloversteek (Waalcrossing)

Meer dan een naam dankzij u. Heeft u informatie over of foto’s van personen op deze site, stuur deze dan naar ons via contact.