1940
-
-
-
-
1941
-
-
-
-
1942
-
-
-
-
1943
-
-
-
-
1944
-
-
-
-
1945
-
-
-
-
> 1945
-
-
-
-

Vliegtuigcrashes

22 juni 1944

Graf van J.S. Francis

Plaquette op de school in Hall Green

John Stevens Francis

 

Sergeant navigator John Stevens Francis was de zoon van William S. Francis en Winnifred M.Francis uit Hall Green, Birmingham (UK). Hij was een leerling aan de Moseley Grammar School van 1935-1940.

In de nacht van 21-22 juni nam hij deel aan de grote bombardementsmissie op het industriecomplex bij de Duitse plaats Wesseling, waar een chemische fabriek stond voor het produceren van olie.

Op de terug naar de thuisbasis Ludford Magna werd zijn toestel geraakt door Duitse nachtjagers en stortte neer bij Drunen (N.B.).  Hij en drie andere bemanningsleden kwamen daarbij om het leven. Aanvankelijk werden ze begraven op het plaatselijke kerkhof. Na de oorlog werden de stoffelijke resten van J.S. Francis overgebracht naar de erebegraafplaats Jonkerbos.

Op zijn graf staat de inscriptie

                        ‘HE KEPT ON HIS COURSE TOT THE END "TILL WE MEET AGAIN”

 

https://www.cwgc.org/find-war-dead/casualty/2645470/francis,-john-stevens/

https://moseleians.co.uk/roll-of-honour-2/#francis

 

 

Persoongegevens

Overlijdensgegevens

Naam:
J S Francis
Voornamen:
John Stevens
Roepnaam:
Geslacht:
Man
Nationaliteit:
Britse
Geloof:
-onbekend-
Beroep:
Sergeant ( Nav. ) / Royal Air Force Volunteer Reserve / 1580571
Burgerlijke staat:
-onbekend-
Adres:
Woonplaats:
-Onbekend-
 
Geboortedatum:
geen datum
Geboortedatum toevoeging:
20 jaar
Geboorteplaats:
Hall Green (Birmingham)
Datum:
22-06-1944
Datum toevoeging:
Leeftijd:
Onbekend

Plaats:
Drunen
Locatie:
Begraafplaats:
Jonkerbos, grafnr. 12. J. 8.
Omstandigheid:
gesneuveld
 
Categorie:
Militairen: Geallieerd
Dossiernummer:
CWGC-bestand Jonkerbos

1944-06-22 Crash van de Lancaster ME613 bij Drunen N-Brabant

Crash Lancaster I ME613 op 22 juni 1944.

De Lancaster I ME613 vertrok van de RAF-basis Ludford Magna in het kader van een grote bombardementsmissie naar Wesseling, onder Keulen, waar een groot complex was van de chemische olieraffinaderijen. Ongeveer 40% van de productie werd vernietigd, 15 Duitsers, 5 mensen van de arbeidsinzet en een krijgsgevangene kwam en het leven.Ook de RAF leed grote verliezen: 38 Lancasters kwamen niet terug, 207 bemanningsleden kwamen om het leven, 42 werden krijgsgevangen gemaakt en 8 wisten te ontsnappen.

De Lancaster I ME613 bommenwerper was uitgerust met speciale radioapparatuur, bedoeld om het Duitse radioverkeer te storen. Nadat de bommen gelost waren werd het toestel   met acht bemanningsleden aan boord geraakt door het vuur van de Duitse nachtjager Koppelmayer van het 6./NJG1 ongeveer 14 km. ten westen van Den Bosch en stortte neer bij Drunen. Vier bemanningsleden, Sgt. A.C. Peyton, F/Lt. W.E. Lockwood en de boordschutters F/O M.G. Gillespie (RCAF) en Sgt. J.M. Starr (RCAF) overleefden de crash en werden krijgsgevangen gemaakt.

Piloot F/O Spencer Waddy Cook (RCAF), navigator Sgt. John Stevens Francis, de special operator (van het ABC-systeem) Sgt. Donald Jagger en radiotelegrafist Sgt. Albert Ernest Holmes kwamen om.  Aanvankelijk werden ze begraven op het plaatselijke kerkhof. Na de oorlog werd Cook begraven op de Canadese erebegraafplaats te Bergen-op-Zoom, de andere drie op de begraafplaats Jonkerbos.

Er is een plaquette aangebracht op een bank om de omgekomen bemanningen te eren van de 101 Squadron van de RAF-basis Ludford Magna, die vlogen met een achtkoppige bemanning van de Lancasters die uitgerust waren met een speciaal radiografisch programma (ABC) om de Duitse radars onklaar te maken. Zij leden de grootste verliezen.

 

https://aviation-safety.net/wikibase/50339

 

https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/neergestorte-vliegtuigen-in-drunen-1940-1945

https://www.warmemorialsonline.org.uk/memorial/225497

 

Crash Lancaster I ME613 op 22 juni 1944.

De Lancaster I ME613 vertrok van de RAF-basis Ludford Magna in het kader van een grote bombardementsmissie naar Wesseling, onder Keulen, waar een groot complex was van de chemische olieraffinaderijen. Ongeveer 40% van de productie werd vernietigd, 15 Duitsers, 5 mensen van de arbeidsinzet en een krijgsgevangene kwam en het leven.Ook de RAF leed grote verliezen: 38 Lancasters kwamen niet terug, 207 bemanningsleden kwamen om het leven, 42 werden krijgsgevangen gemaakt en 8 wisten te ontsnappen.

De Lancaster I ME613 bommenwerper was uitgerust met speciale radioapparatuur, bedoeld om het Duitse radioverkeer te storen. Nadat de bommen gelost waren werd het toestel   met acht bemanningsleden aan boord geraakt door het vuur van de Duitse nachtjager Koppelmayer van het 6./NJG1 ongeveer 14 km. ten westen van Den Bosch en stortte neer bij Drunen. Vier bemanningsleden, Sgt. A.C. Peyton, F/Lt. W.E. Lockwood en de boordschutters F/O M.G. Gillespie (RCAF) en Sgt. J.M. Starr (RCAF) overleefden de crash en werden krijgsgevangen gemaakt.

Piloot F/O Spencer Waddy Cook (RCAF), navigator Sgt. John Stevens Francis, de special operator (van het ABC-systeem) Sgt. Donald Jagger en radiotelegrafist Sgt. Albert Ernest Holmes kwamen om.  Aanvankelijk werden ze begraven op het plaatselijke kerkhof. Na de oorlog werd Cook begraven op de Canadese erebegraafplaats te Bergen-op-Zoom, de andere drie op de begraafplaats Jonkerbos.

Er is een plaquette aangebracht op een bank om de omgekomen bemanningen te eren van de 101 Squadron van de RAF-basis Ludford Magna, die vlogen met een achtkoppige bemanning van de Lancasters die uitgerust waren met een speciaal radiografisch programma (ABC) om de Duitse radars onklaar te maken. Zij leden de grootste verliezen.

 

https://aviation-safety.net/wikibase/50339

 

https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/neergestorte-vliegtuigen-in-drunen-1940-1945

https://www.warmemorialsonline.org.uk/memorial/225497

 

Lees meer




Voor andere personen bij deze gebeurtenis kies:

1944-06-22 Crash van de Lancaster ME613 bij Drunen N-Brabant

Meer dan een naam dankzij u. Heeft u informatie over of foto’s van personen op deze site, stuur deze dan naar ons via contact.