1940
-
-
-
-
1941
-
-
-
-
1942
-
-
-
-
1943
-
-
-
-
1944
-
-
-
-
1945
-
-
-
-
> 1945
-
-
-
-

Vliegtuigcrashes

26 mei 1943

graf van A.C. Bonner

Albert Carey Bonner

 

Nav ba F/O. Albert Carey Bonner was de zoon van Frank en Elizabeth Mary Carey Bonner-Adams, uit Aigburth, Liverpool.

In de nacht van 25/26 mei vloog hij met de bemanning van het 431 sqd RAF vanaf de basis Burn met de Wellington HE990 voor een raid op Düsseldorf. Op de terugweg werden ze onder schot genomen door de nachtjager Oberleutnant Manfred Meurer van het 3./NJG 1, die opgestegen was van het vliegveld Venlo.

Boven de 'Geysterense bossen', 500 m ZW van De Rosmolen bij Oostrum (Venray), Limburg stortte het toestel neer. Hij en twee bemanningsleden, M.C. Jefferies and H. Sweet kwamen om, Twee werden krijgsgevangen gemaakt. De gesneuvelden werden na de oorlog begraven op het oorlogskerkhof van de Commonwealth, Jonkerbos.

Op zijn graf staat de inscriptie

                        ‘SWEET AND CHERISHED MEMORIES OF OUR DARLING SON BERT’

 

https://www.cwgc.org/find-war-dead/casualty/2645127/bonner,-albert-carey/

 

Persoongegevens

Overlijdensgegevens

Naam:
A C Bonner
Voornamen:
Albert Carey
Roepnaam:
Geslacht:
Man
Nationaliteit:
Britse
Geloof:
-onbekend-
Beroep:
Flying Officer ( Bomb Aimer/Nav. ) / Royal Air Force Volunteer Reserve / 124717
Burgerlijke staat:
-onbekend-
Adres:
Woonplaats:
Aigburth (Liverpool, UK)
 
Geboortedatum:
geen datum
Geboortedatum toevoeging:
24 jaar
Geboorteplaats:
-Onbekend-
Datum:
26-05-1943
Datum toevoeging:
Leeftijd:
Onbekend

Plaats:
-Onbekend-
Locatie:
Begraafplaats:
Jonkerbos, grafnr. 7. H. 2.
Omstandigheid:
gesneuveld
 
Categorie:
Militairen: Geallieerd
Dossiernummer:
CWGC-bestand Jonkerbos

1943-05-26 Crash bij Oostrum in de Geysterense bossen -Venray- van de Vickers Wellington HE990

Het 431 (Iroquois) Sqn RCAF was geformeerd in november 1941 als onderdeel van het No. 4 Bomber Command. Op 8/9 april 1943 was de Wellington de bemanning na een raid op de stad Duisburg beschoten en had het toestel grote schade  maar slaagden ze erin veilig te landen op de thuisbasis Burn. In de nacht van 25/26 mei vloog dezelfde bemanning met de Wellington HE990 voor een raid op Düsseldorf. Op de terugweg werden ze onder schot genomen door de nachtjager Oberleutnant Manfred Meurer van het 3./NJG 1, die opgestegen was van het vliegveld Venlo. Boven de 'Geysterense bossen', 500 m ZW van De Rosmolen bij Oostrum (Venray, Limburg) stortte het toestel neer. Drie bemanningsleden, Bonner, Jefferies and Sweet kwamen om, twee overige bemanningsleden, Barclay en Dix, werden krijgsgevangen gemaakt. De gesneuvelden werden na de oorlog begraven op het oorlogskerkhof van de Commonwealth, Jonkerbos.

 

Bronnen: https://aviation-safety.net/wikibase/51834http://www.aircrewremembered.com/barclay-rt.html

Het 431 (Iroquois) Sqn RCAF was geformeerd in november 1941 als onderdeel van het No. 4 Bomber Command. Op 8/9 april 1943 was de Wellington de bemanning na een raid op de stad Duisburg beschoten en had het toestel grote schade  maar slaagden ze erin veilig te landen op de thuisbasis Burn. In de nacht van 25/26 mei vloog dezelfde bemanning met de Wellington HE990 voor een raid op Düsseldorf. Op de terugweg werden ze onder schot genomen door de nachtjager Oberleutnant Manfred Meurer van het 3./NJG 1, die opgestegen was van het vliegveld Venlo. Boven de 'Geysterense bossen', 500 m ZW van De Rosmolen bij Oostrum (Venray, Limburg) stortte het toestel neer. Drie bemanningsleden, Bonner, Jefferies and Sweet kwamen om, twee overige bemanningsleden, Barclay en Dix, werden krijgsgevangen gemaakt. De gesneuvelden werden na de oorlog begraven op het oorlogskerkhof van de Commonwealth, Jonkerbos.

 

Bronnen: https://aviation-safety.net/wikibase/51834http://www.aircrewremembered.com/barclay-rt.html

Lees meer




Voor andere personen bij deze gebeurtenis kies:

1943-05-26 Crash bij Oostrum in de Geysterense bossen -Venray- van de Vickers Wellington HE990

Meer dan een naam dankzij u. Heeft u informatie over of foto’s van personen op deze site, stuur deze dan naar ons via contact.